VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre sėkmingai įgyvendinta tėvystės įgūdžių stiprinimo programa „Pozityvus auklėjimas kiekvienai dienai“

2025, 14 gegužės | Naujienos

2024 m. rugsėjo 10–13 d. Vilniuje vykusiuose „Pozityvus auklėjimas kiekvienai dienai“ mokymų vadovų mokymuose dalyvavusios atvejo vadybininkės Laima Katukevičienė ir Edita Švetkauskienė  nuo 2025 m. vasario 26 d. pradėjo vesti pirmąją šios programos grupę. Devynis susitikimus apėmę mokymai vyko VšĮ Alytaus miesto socialinių paslaugų centre, kartą per savaitę, o paskutinis užsiėmimas įvyko balandžio 30 d. Įgyvendinta tėvystės įgūdžių stiprinimo programa „Pozityvus auklėjimas kiekvienai dienai“ tapo ne tik žinių šaltiniu tėvams, bet ir emocine atrama, padėjusia sustiprinti ryšį su vaikais, suprasti savo jausmus bei keisti auklėjimo įpročius.

Atvejo vadybininkes imtis šių mokymų paskatino aiškiai juntamas paslaugų trūkumas Alytas mieste – ypač tėvams, patiriantiems socialinę riziką ir dalyvaujantiems atvejo vadybos procese. Svarbiausia atvejo vadybos proceso dalis – vaiko poreikiai ir interesai. Siekiant užtikrinti vaiko saugumą, emocinę gerovę ir visapusišką raidą, būtina stiprinti tėvų gebėjimus šiuos poreikius atliepti. Todėl buvo siekiama, kad mokymuose dalyvaujantys tėvai gautų ne formalią informaciją, o realią, kasdienybėje pritaikomą pagalbą, padedančią keisti auklėjimo įpročius, kurti saugią, palaikančią aplinką vaikui augti. Atsirado poreikis tėvams pasiūlyti ne tik teorinę, bet ir praktiškai pritaikomą pagalbą, kuri leistų įgyti realių tėvystės įgūdžių, padėtų spręsti kasdienius šeimos iššūkius, sustiprintų pasitikėjimą savimi kaip tėvais ir skatintų teigiamus pokyčius šeimos gyvenime.

„Pozityvus auklėjimas kiekvienai dienai“ – tai tėvams ir globėjams skirta programa, siekianti stiprinti tėvystės įgūdžius, skatinti artimą emocinį ryšį su vaikais, taikyti pozityvias drausminimo priemones bei ugdyti vaikų atsakomybės jausmą ir pasitikėjimą savimi. Programos metu ypatingas dėmesys skiriamas vaiko poreikių atpažinimui, emocijų valdymui, aiškių ribų nustatymui ir šeimos narių tarpusavio ryšių stiprinimui.

Pirmojoje mokymų grupėje dalyvavo 13 tėvų – mamų ir tėčių, kuriuos dalyvauti paskatino socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis. Dalyvių motyvacija buvo pakankamai aukšta – dauguma aktyviai įsitraukė į diskusijas, praktines užduotis, dalijosi patirtimi ir asmeniniais išgyvenimais.

Grupės stiprybės ir pasiekimai

Vienas ryškiausių grupės privalumų – palanki, saugi atmosfera, kuri leido tėvams atvirai kalbėti apie iššūkius šeimoje, sprendimų paieškas bei sėkmingą patirtį. Nemažai dalyvių mokymų pradžioje buvo nusiteikę skeptiškai, tačiau laikui bėgant pastebėtas jų asmeninis augimas, nuo nedrąsių pasisakymų pereita prie aktyvaus įsitraukimo, o teorinės žinios imtos taikyti praktikoje.

Ypač teigiamai įvertintos praktinės užduotys, situacijų analizė bei grupinis palaikymas. Grįžtamojo ryšio metu daugelis tėvų nurodė, jog įgijo vertingų žinių, kurias pritaiko namuose – pavyzdžiui, geriau supranta vaiko emocinius poreikius, efektyviau nustato ribas, dažniau pasirenka ne baudimą, o pozityvius auklėjimo metodus.

Dalyviai dalijosi ir jautriais asmeniniais išgyvenimais. Viena mama atvirai prisipažino: „Jaučiuosi bloga mama, nes dažnai nesuvaldau pykčio.“ Kita dalyvė išsakė turėjusi įsitikinimus, kurie keitėsi mokymų metu: „Vengdavau girti savo vaikus, galvodama, kad tai gali išlepinti ar paskatinti blogą elgesį.“ Šie pasidalijimai tapo svarbiu pokyčių pradžios tašku – dalyviai ne tik atpažino savo sunkumus, bet ir įgijo drąsos ieškoti kitokių sprendimų.

Vienos dalyvės žodžiai ypač atspindi šios grupės emocinę reikšmę: „Čia vienintelė vieta, kur galiu ramiai išgerti arbatos.“ Tai rodo, kad mokymai tapo ne tik žinių šaltiniu, bet ir erdve poilsiui, supratimui ir tarpusavio palaikymui.

Kaip ir kiekvienoje mokymų grupėje, buvo neišvengta iššūkių – kai kuriems dalyviams dėl darbo ar asmeninių priežasčių buvo sudėtinga lankyti visus užsiėmimus. Taip pat teko atsižvelgti į skirtingą dalyvių pasirengimo lygį, todėl reikėjo lanksčiai derinti mokymo tempą ir medžiagos pateikimą.

Žingsnis į ateitį

Grįžtamojo ryšio metu dauguma dalyvių teigė įgiję vertingų, praktiškai pritaikomų žinių. Ypač vertintos temos apie vaikų emocinius poreikius, ribų nustatymą ir kasdienius auklėjimo iššūkius. Tėvai išreiškė norą tęsti tokius užsiėmimus ateityje.

Neįprastai šiltą atmosferą liudijo ir dalyvių gestai – paskutinio užsiėmimo metu, norėdami padėkoti už suteiktą žinių ir palaikymo erdvę, jie netikėtai įteikė mokymų vadovėms gėlių. Šis nuoširdus padėkos ženklas tapo dar vienu įrodymu, jog mokymai paliko gilų, asmeniškai reikšmingą įspūdį.

Tenka pripažinti, kad šis procesas buvo svarbus ir mokymų vadovėms, dėl asmeninio ir profesinio tobulėjimo, atsivėrusių galimybių  pažinti dalyvių stipriąsias puses, matyti nuoširdų norą keistis, spręsti iškilusius sunkumus ir gilintis į tėvystės temą. Ši patirtis priminė, kaip svarbus yra pasitikėjimas, atvirumas ir bendrystė – tik tokiomis sąlygomis įvyksta tikri, gilūs pokyčiai.

Atsižvelgiant į sėkmingą patirtį, nuo 2025 m. rugsėjo planuojama suburti naują mokymų grupę bei pasidalinti gerąja praktika su kolegomis. Akivaizdu – tokie mokymai gali tapti svarbia prevencijos ir ilgalaikės pagalbos priemone šeimoms.

Straipsnį parengė Laima Katukevičienė ir Edita Švetkauskienė